Problemer med innlogging i app!

Enkelte av våre medlemmer opplever for øyeblikket problemer med innlogging i medlemsappen. Våre teknikere er på saken. Trenger du bekreftelse på ditt medlemskap, send oss en e-post på usbl@usbl.no.

Usbl fikk det til å bli moro
Da borettslaget til styreleder Bente Dahl var i trøbbel, sto Usbl klar til å hjelpe. 

TEKST MARTIN BERGERSEN/SEMPRO

Styreleder i Bragernes Atrium, Bente Dahl. Foto: Bente Dahl.


– Starten var ganske trøblete, forteller Bente Dahl. 

I mars 2017 realiserte hun boligdrømmen da hun flyttet inn i Bragernes Atrium, et ferskt boligprosjekt midt i Drammen sentrum med store lyse leiligheter og flotte grøntarealer på takene. Det var bare ett problem:
– Da vi flytta inn var bygget ikke helt ferdig. Så forsvant rørleggeren. Om han gikk konkurs eller hva historien der er vet jeg ikke, men det var mye styr for å rette feil og mangler i bygget. Så trakk nestleder og leder i styret seg. Og der sto jeg, forteller hun.


Bente, som til daglig jobber i bank, var styremedlem og hadde vært med siden starten. Nå måtte hun plutselig ta stilling til om hun kunne ta steget opp og lede bygget tilbake på rett spor. Hun var usikker og tok en telefon til Heidi Hole hos Usbl Forretningsførsel.
– Jeg sa at «hvis du mener noe som helst med det slagordet «tett på» så må du være det for meg nå. Da skal jeg våge å gjøre jobben som må gjøres. Inngå serviceavtaler. Kommunisere med utbygger og entreprenør og gjøre alt jeg kan for å få borettslaget opp å stå.»

De er profesjonelle, de har god teknisk kompetanse og de følger opp. Bente Dahl, styreleder i Bragernes Atrium borettslag

Svaret hun fikk, gjorde at hun våget å takke ja til vervet, og til å la Usbl hjelpe henne. Hun angrer ikke på noen av delene.
– Å lede et borettslag virker som et stort ansvar?
– Jeg takler det ansvaret fordi jeg vet at jeg har profesjonell støtte i ryggen. Vi velger å være veldig tett på Usbl som forretningsfører, både med tanke på HMS, Usbl Boservice og ikke minst fordi det sitter en teknisk dyktig person der som følger opp bygget. En som er der når jeg trenger hjelp, som svarer på spørsmål og som kan gå god for FDV-dokumentasjonen, skryter Bente.
– FDV?
– Forvaltning, drift og vedlikehold. Der har jeg hatt en bratt læringskurve. Første gang så jeg vel bare på dokumentene og sa «hæ», forklarer hun.
 
Ett år senere føler styrelederen at borettslaget har lagt problemene bak seg og igjen er på rett kjøl.
– Jeg hadde ikke klart det uten Usbl. Man får veiledning, og det er fantastisk mye å lære. De får det faktisk til å bli moro.
– Vil du anbefale andre borettslag og sameier å kontakte Usbl?
– Ja. Uten tvil. De er profesjonelle, de har god teknisk kompetanse og de følger opp.

Blant det Usbl bistår borettslaget med i dag, er støtte og hjelp før den kommende generalforsamlingen. Vi hadde et fantastisk kurs her for halvannen uke siden hvor vi gikk gjennom både styrearbeid, forberedelser til generalforsamling og masse nyttige tips om både gjennomføring, sameielovgivning og forsikring. Det er sånt jeg setter stor pris på at Usbl bidrar med. Det er faglig støtte i arbeidet med å drifte et nytt bygg. Og nye bygg, de er kompliserte, sier Bente.