Hopp til hovedinnhold
Bli medlem

Informasjon til beboere om digitale årsmøter

Flere borettslag og sameier som forvaltes av Usbl er nå godt i gang med å gjennomføre generalforsamlingen eller årsmøtet digitalt.

Hva er et digitalt møte?

Det digitale møtet er ikke et videomøte eller telefonmøte hvor beboerne møtes i samtid. Møtet gjennomføres ved å logge seg inn på Min side, hvor hver beboer gjør sin avstemming på sakene som ligger der i løpet av et angitt tidsrom, for eksempel innenfor 7 dager. Det kan sammenlignes med å logge seg inn på Skatteetaten eller Altinn og levere selvangivelsen, hvor hver person er identifisert og unik. Les mer om hvordan dette gjennomføres her.

Hvordan får beboerne tilgang til sakene på Min side?

Usbl legger ut sakene som styret har bestemt med startdato og sluttdato. Deretter sender Usbl ut innkalling via e-post. Dokumentasjon til sakene er tilgjengelig under hvert sakspunkt på Min side

Ved starttidspunktet vil de digitale sakene bli tilgjengelig for beboerne på Min side. Det blir lett tilgjengelig i et uthevet felt øverst på siden. Beboerne kan da trykke på delta-knappen i perioden som sakene er åpne, og gå inn og avgi sin stemme for hver sak.

24 timer før sakene avsluttes vil eierne få en e-post med påminnelse om at stemmefristen snart utløper.

Registrering på Min side

For at alle beboerne skal kunne delta på den digitale generalforsamling ellers årsmøte må  ha tatt i bruk Min side.

Se her hvordan du kan komme i gang med Min side.

Usikker på hvordan generalforsamlingen eller årsmøte skal gjennomføres der du bor?

Er du som beboer usikker på hvordan ditt borettslag eller sameie skal gjennomføre generalforsamlingen eller årsmøte må du ta kontakt med ditt styre.

 

Tekst: Usbl | Foto: Kaitlyn Baker on Unsplash