Hopp til hovedinnhold
Bli medlem

Usbl tilrettelegger for digitale årsmøter

Rett etter påske vil Usbl tilby våre kunder å gjennomføre generalforsamlingen/årsmøtet digitalt.

Dette vil bli tilgjengelig via en egen modul i Min side. Vi er klar over at noen kunder vil tenke at dette ikke passer for dem, men anbefaler på det sterkeste at så mange som mulig tar i bruk denne løsningen slik at møtene blir gjennomført i henhold til gjeldene frister. 

Hvordan gjennomføres et digitalt årsmøte?

  • Borettslag og sameier som forvaltes av Usbl får nå mulighet til å gjennomføre generalforsamlingen/årsmøtet digitalt, via en egen modul i portalløsningen Min side.
  • Usbl blir enig med styret om hvilke saker som skal behandles, og legger sakene tilgjengelige med tydelige forslag til vedtak, tilgjengelig i løsningen.
  • Det digitale møtet er ikke et videomøte eller telefonmøte hvor beboerne møtes i samtid. Møtet gjennomføres ved å logge seg inn på Min side, hvor hver beboer gjør sin avstemming på sakene som ligger der. Det kan sammenlignes med å logge seg inn på Skatteetaten/Altinn for å levere selvangivelsen, hvor hver person er identifisert og unik. Les mer om hvordan du kommer i gang med Min side her.
  • For å kunne delta må andels- eller seksjonseierne ha tatt i bruk Min side. Forklaring på hvordan alle kan få tilgang er sendt i eget nyhetsbrev til styret hos alle Usbl’s forvaltningskunder.
  • Innkallingen med saker blir tilgjengelig for alle eierne i Min side på et gitt tidsrom, og blir liggende tilgjengelig for samtlige eiere. Usbl anbefaler en varighet på 7 dager.
  • Eierne logger seg på for å delta digitalt og avgir stemmer på de enkelte sakene, i løpet av perioden møtet ligger tilgjengelig.
  • Usbl oppsummerer avstemmingene og lager protokoll.
  • Styreleder bekrefter protokollen.

Kundeansvarlige i Usbl vil i den kommende tiden gå i dialog med alle sine forvaltningskunder rundt praktisk gjennomføring.